Hyvää iltaa!
Lienee paikallaan minunkin viimein esittäytyä.
Olen vanha kuin taivas. Jos teini-iässäni 1990-luvulla olisi ollut internettejä, olisin taatusti silloin repsahtanut tähän puuhaan, mutta siihen aikaan käytin kirjoituskonetta (älkää hei nuoriso naurako, se oli sentään sähkökäyttöinen!). Ihana ihana opettajani sai minut ymmärtämään, että fiktio ei ole ykköslajini, joten katosin asiatekstin pariin. Yhä edelleen kirjoitan työkseni puhdasta faktaa, mutta kaikkien näiden vuosien jälkeen fiktio houkuttaa. Ja fanifiktio erityisesti, siinä kun ei kaivata alkuperäismielikuvitusta (jota en koe omistavani), vaan olemassa olevien palasten luovaa manipulaatiota (jossa uskon olevani ihan suht koht etevä).
Vietän reipasta elämää, rakastan mandariineja, suklaata ja skumppaa. Olen mukana noin sadassa asiassa ja käyn ylikierroksilla kiireideni takia. Väitän kuuntelevani punkkia, mutta oikea punkkari tulkitsisi musiikkimakuni löysäksi indie-ininäksi.
Historiallinen fiktio on aina ollut intohimoni. Aikanaan luin kaikenmaailman kaariutrioita, mutta nykyään ne ällöttävät, sillä niissä nykyaikaisesti käyttäytyvä ihminen on isketty historiallisiin kulisseihin. Diggaan aikalaiskuvauksia, joissa maailmankuva ja ihmisluonteet ovat takuuvarmasti mahdollisia. Suurin suosikkini on Jane Austen, jonka naishahmot ovat olleet oman aikansa kapinallisia (toki sisäsiistissä mittakaavassa) ja jonka kieli on leikkisää, napakkaa ja ihanille one-linereille rakentuvaa. Tykkään myös esimerkiksi Wodehousesta ja Bronteista, ylipäätään brittiläisestä, mutta kyllä suomalaisetkin Kivet, rouva Runebergit, Hilja Valtoset ja Juhani Tervapäät kelpaavat.
Suhtaudun yksityiskohtiin intohimoisesti, joten saatan käyttää valtavasti aikaa tutkimalla internetin ihmemaailmaa löytääkseni pienen-pienen tiedonjyväsen (arvatkaa vaan, oliko vaikea selvittää, laittaako rouva Darcy makuuhuoneensa takkaan hiiliä vai puuta..). Vuosien kokemus JAFF-foorumeiden lukemisesta on vain pahentanut tätä addiktiota (onneksi suomesta ei löydy neljännestäkään siitä erikoistermistöstä, jolla knoppailisin, jos kirjoittaisin brittienglantia). Kuten edellisestä voi päätellä, inhoan anakronismeja ja muuta muka-historiallisuutta. Fantsu on sitten asia erikseen, siellä saa revitellä oikein kunnolla. Kun saan Regencystä tarpeekseni, voisin lukea Discworldit uudelleen ja kirjoittaa niiden pohjalta jotain. Tai sitten upota Valtaistuinpeliin. Mutta se ei tapahdu ihan pian, pelkään ma.
Kirjoitan mielelläni tuokiokuvia, joihin tungen pieniä yksityiskohtia, joista rakennan tietoisia kokonaisuuksia (kuinka ihanaa se voikaan olla tiiviin ja suoraviivaisen asiakirjoittamisen vastapainona!). Ja tekstien on oltava pitkiä ja moniosaisia. Otan mielelläni palautetta, kritiikkiä ja kommentteja vastaan. Ja haasteetkin kelpaavat, kunhan genre on sormiini sopivaa (voi kun minua heiteltäisiin esimerkiksi JAFF-aiheisilla one-liner-haasteilla!). Jos joku kaipaa betaa, joka kykenee oikoluvun ohella anakronismien karkottamiseen, minua voi pyytää siihen - aikakausikirjo on vanhalla tädillä ehtinyt kasvaa laajaksi (keskiajalta nykypäivään).
Näköjään tykkään myös sulkumerkeistä (jotka ovat arkisin minulta kiellettyjä).