Loistavaa, onnentäyteistä uutta vuotta kaikille! Täyttykööt kaikki toiveet ja tulkoon elämä tulvilleen onnellisia asioita.
Katsotaan miten tässä nyt vuoden mittaan taas elämä etenee.
Liz, sinut tuntien, mietit aina kaikkia ihmeen asioita siltä mahdollisimman synkältä kannalta, ja tässä siitä taas yksi todiste.
Tiedättekö, minun uusi vuoteni alkoi kyllä tosi ärsytyksellä. Tunnen nyt itseni ihan sellaiseksi ilkeämieliseksi naapurinkyttääjämummoksi, mutta oikeasti... Alakerran teinipariskunta (tai jotain parikymppisiä korkeintaan) piti hurjat bileet niin että täällä tuntui basson jytinä jalkapohjissa, ja jossain vaiheessa mietin jo vakavissaan täytyykö sinne soittaa poliisit kun sieltä kuului niin outo mäiske ja naisen kirkuna ja miehen kiroilu, mutta ennen kuin ehdin päättää mitä tekisin ne rauhoittuivat ja alkoivat laulamaan karaokea tai jotain ja rähjäsivät vain hieman silloin tällöin. Mölyäminen ja remuaminen jatkui yli kolmeen asti yöllä ja vaikka yleensä kyllä nukun hyvin melkein missä metelissä tahansa niin nyt en kyllä saanut unta edes korvatulppien avulla. Suunnilleen puoli kahteen asti siedin sitä melua kun minulla oli itsellänikin kaveri kylässä (kuten arvasinkin, ja kivaa oli) ja höpöttelimme ihan sujuvasti metelissäkin, mutta kun olin yrittänyt nukkua tunnin ja ei mitenkään onnistunut, kiskoin takin ja housut päälle ja menin pihalle tarkistamaan että varmasti oli valot oikeassa osoitteessa, otin todistusaineistoksi valokuvia ja videota niiden oven takaa rappukäytävässä sekä sisällä omassa asunnossani, jossa se möykkä kuului niin selvästi että tallentui kameran videokuvaustoiminnollakin niin että sanoistakin saa selvää. (Kuvasin aamukolmea lähestyvää kelloa samalla.) Ja huomenna kun isännöitsijä on taas töissä, laitan jonkinlaisen viestin sinne ja asunnon omistajalle pyynnön häätää nuo häiriköt. Saisivat edes varoituksen tai jotain.
Jos se nyt olisi vain tämä yksi kerta niin ymmärtäisihän sen että uutena vuotena on kiva pitää bileitä, mutta kun se on ollut sama juttu joka ikinen perjantai-ilta, itsenäisyyspäivän iltana ja satunnaisesti muutamana muuna iltana kun niillä on ilmeisesti ollut vapaata seuraavana päivänä. Joka kerta mieletön mölyäminen, remuaminen, miehen äänekäs kiroilu ja naisen kimeä nalkutus, mutta yleensä ne möykkäävät siellä kahdestaan eivätkä niin valtavalla porukalla kuin eilen ja lopettavat viimeistään yhden-kahden maissa tai lähtevät ovet paukkuen baariin (oletus) jo puolenyön tietämillä.
Olen asunut tässä vuodesta 1998 ja alakerran vuokralainen on vaihtunut koko sen ajan 1-3 vuoden välein, eikä ikinä ole ollut tällaista mölyapinaa vuokralla paitsi kerran aiemmin, ja onneksi ne kaksi muuttivat kohtalaisen pian pois. Ymmärrän elämisen äänet eikä minua normaali melu ole koskaan haitannut, lähteehän sitä itsestänikin väkisinkin, mutta kyllä kerrostalossa pitää osata käyttäytyä ihmisiksi ja vaikka ilmoittaa ennakkoon kohteliaasti jos aikoo pitää bileet. Inhoan tuollaisia naapureita. Voi olla että eniten ärsyttää se, kun tänne kuuluu ihan selvästi sieltä vähän korotettu puheäänikin ja etenkin se jatkuva nalkuttaminen ja kiroilu. Tiedän tasan tarkkaan, että normaalitilanteessa ei kuulu ääni läpi kuin parina päivänä muuton jälkeen, eli kun ihmisillä on huonekalut, matot ja muut tekstiilit ne kyllä vaimentavat äänet. Pitäisiköhän laittaa niille viesti että ostakaa vaikka matto tai jotain.
Ja jos joku miettii, miksen käynyt sanomassa mitään itse sinne suoraan, niin todellakaan en uskalla pienikokoisena naisihmisenä mennä valittamaan humalaiselle miesjoukkiolle yhtikäs mitään kun niillä on muutenkin siellä vauhti päällä, ei taatusti parantaisi tilannetta ollenkaan. Kohteliaan lapun saatan laittaa joku päivä, kunhan olen rauhoittunut sen verran etten kirjoita liian rumasti.
Todistettavasti ne ovat jossain vaiheessa lopettaneet, koska nyt on hiljaista. Pitäisiköhän suorittaa kostotoimenpide ja alkaa vaikka harjoittelemaan viululla jotakin oikein kimakkaa.