Minä puutun omalta osaltani keskusteluun, vaikka en tiedä onko tässä mitään uutta sanottavaa. Mutta keskustelun nimessä nyt vähintään.
Ensiksikin se, minkä melkein kaikki kai tietävätkin, eli minä olen aina ollut puolueeton kaiken suhteen ja tykkään Finistä, tykkään FiFistä ja tykkään monesta muustakin paikasta ja etenkin kaikista enempi tai vähempikin mukavista ihmisistä niissä.
...Mä oon kiva
Niin olet, niiina. <3
asiat voi riidellä ilman että ihmiset riitelee.
Näin juuri.
...asioista ollaan eri mieltä, mutta on normaalia olla eri mieltä niiden ihmistenkin kesken, joista pitää.
Minä ainakin pidän melko lailla kaikista, niistäkin joiden kanssa olen kovastikin eri mieltä. Niistä joista en pidä, olen pitämättä yleensä jostakin muusta syystä kuin siitä ollaanko samalla vai eri linjalla jostakin, se on enemmänkin persoonakysymys. Eikä kaikista ole pakko henkilökohtaisesti tykätäkään, mutta kaikkien kanssa pitää kuitenkin tulla toimeen ja olla vähintään asiallinen, mieluiten mukava.
...on se inhottavaa, jos Finissä vaiennetaan kaikki eriävät mielipiteet hiljaiseksi foorumirauhan nimissä.
...tuota ilmapiirin koventumista mä en siltikään ihan ymmärrä. Mikä sen aiheutti?
Voi olla että olen ihan yksin mielipiteeni kanssa, mutta olen sitä mieltä että moni ongelma johtuu oikeasti siitä että Fini on kasvanut niin suureksi, että sellaisessa isossa porukassa ei enää toimi samanlainen meininki kuin pienen porukan kesken. Finin ideologia on ollut vapaa sana ja toiminta, mutta eihän se mitenkään toimi käytännössä kun ne pelisäännöt, jotka ennen olivat ns. automaattisesti kaikilla tiedossa ja toiminnan taustalla, eivät enää olekaan.
Muutenkin netti on nykyään pullollaan väkeä, jolla ei ole mitään mielenkiintoa minkäänlaisen netiketin noudattamiseen ja terveen järjen käyttöön. Se on juuri tuota, että pitää vääntää ihmeellisistä asioista sotku aikaan todellisen aiheen vierestä ja näin sitä todellista vaivaa ei päästä hoitamaan kun siinä on niin iso sählinki muuten meneillään.
Minulta jos kysytään, niin vapaus toimii silloin kun porukka on tarpeeksi pieni ollakseen samanhenkinen ja ymmärtää sen vapauden idean, eli vapauden kanssa käsikädessä kulkee aina jonkinlainen vastuu. Jos toimitaan isona laumana, on pakko olla säännöt. Mitä isompi porukka, sitä tiukemmat säännöt, tai homma ei toimi. Tästähän Finissäkin on kysymys, veikkaisin. Ei kenelläkään pysy langat käsissä jos kaikki riehuvat villinä joka ilmansuuntaan. Ei vain olla ymmärretty kunnolla sitä, että Fini ei ole enää se sama pieni Fini.
En nyt sano että näin pitäisi oikeasti tehdä, mutta sanon tämän esimerkkinä. Uskon nimittäin, että jos tapahtuisi sellainen kuvitteellinen tilanne, että tavoiteltaisiin alkuperäistä foorumia, Finistä karsittaisiin pois kaikki muu kuin HP-ficit ja niihin liittyvät keskustelut, porukka pienenisi todella roimasti ja ne jotka sinne jäisivät, luultavasti osaisivat olla keskenään asiallisesti ja niin sanotusti tarvittaessa riidellä sovussa.
Ei sellaista kannata oikeasti tehdä, koska Fini on nykyisellään tärkeä paikka niin monelle muullekin kuin HP-faneille, mutta minusta se kaiken muun lisääntyminen foorumilla on muuttanut ilmapiiriä liian paljon että se voisi enää olla kokonaan sama Fini.
Minulla on jostain syystä aina näitä kilometriviestejä, mutta lopetanpa nyt vielä kohtalaisen lyhyeen sanomalla, että siksi viihdyn niin hyvin täällä FiFissä, että täällä on pieni ja tiivis porukka ja kaikki ihmiset muistaa nimeltä sekä tuntee aika lailla hyvin. Lukiessaan tietää että tämä sanoi nyt näin siksi että se aina puhuu tuohon tyyliin, se tarkoittaa sillä tätä eikä muuta, tai että tuon puheista tietää suodattaa tietyt ilmaisut ja ymmärtää sen pohjimmaisen tarkoituksen. Silloin kun on iso porukka, jokainen tarttuu ihan naurettavalla tavalla sellaisiin asioihin jotka saattavat olla toiselle vain tyypillinen tapa ilmaista itseään, ei mikään kiero riidanjulistus. Minä tykkään olla täällä, niin kuin tykkäsin olla vanhassa Finissä (vaikka en sentään siinä keltaisessa) ja tykkäsin olla vanhassa Syntsässä. Tykkään teistä, ihmiset rakkaat, ihan sellaisina kuin kukin olette. <3