Mun mielestä tää tarkistetaan kaikilta alle 30v. -epäillyltä paperit on kyllä ihan typerä uudistus. Tupakan myynnin suhteen ei sinänsä mikään muutu, samat ihmiset sitä edelleen saa ostaa kuin aiemminkin, mutta samalla yksi kansalaisryhmä "pakotetaan" kantamaan henkkareita entistä tiiviimmin mukanaan sekä todistamaan sitä omaa henkilöllisyyttään vähän väliä. Itsehän en enää polta, joten sinänsä tää on mulle yksi hailee, mutta en pidä siitä, miten isoveli valvoo koko ajan enemmän.
Toisaalta turvallisuudentunne joo, kontrollista on kyllä iloakin enkä edes ole mikään kauhean vainoharhainen ihminen, mutta on musta silti vähän karua ajatella kuvitteellista tilannetta, että ensin mun liikkumiset kotoa keskustaan voidaan tsekata matkakorttiliikenteen kautta, sen jälkeen liikkumiseni Helsingin keskustassa voidaan kartoittaa hyvin pitkälle kaikkien niiden miljoonien valvontakameroiden välityksellä, ostan vaikka tupakkaa ja käyn Alkossa ja siinä todistan henkilöllisyyteni kahdesti, ja niin edelleen. Ei mulla mitään salattavaa ole enkä usko että moinen ketään kiinnostaisi, mutta ei toi mua kyllä eritysen iloiseksikaan tee.