Mä oon ihan fiiliksissä jouluaskarteluista. Ollaan ensimmäistä joulua yhdessä miehen kanssa kotona, joten eihän meillä luonnollisesti mitään joulukoristeita ole. Itse kun käsityöihminen olen, niin enhän mä voi mitään valmiita koristeita pelkästään ostaa. Joten päätin tehdä suurimman osan itse.
Mulla on jo melkein valmis neulottu joulukranssi, vielä pitäisi ommella siihen kiinni lehdet ja muutama punainen helmi, niin voin ottaa kuvaa ja laittaa tänne. En vielä tosin osaa päättää laittaisinko sen ulko-oveen vai vessan oveen roikkumaan. En pelkää, että se mihinkään käytävältä katoaisi, mutta sitten en voi ihailla sitä itse :'DD
Keittiöön pitäisi viikonloppuna kieputtaa alaverhotankoon jouluvalot ja mahdollisesti sekaan myös tuikkupohjista tehtyjä lehtiä. Idealla tämä:
http://www.kierratyskeskus.fi/kadentaitopalvelu_napra/askarteluopas_luonnonvarojen_saastajalle/mita_tasta_materiaalista_tekisin/ohjeet/kranssi_tuikkukupeista/ (Tuolla samaisella sivustolla on paljon inspaavia ideoita, joita palan halusta päästä tekemään. Onneksi aloitettiin kaverin kanssa kahden keskinen askartelukerho, missä voidaan sitten joulun jälkeen noita askarrella.)
Yläverhotankoon pitäisi virkata vielä kaksi lumihiutaletta, tärkätä ne ja iskeä niihin kimalletta. Ja ostaa jostain valkohopeisia koristepalloja, tai mahdollisesti askarrella ne itse.
http://www.perhosefekti.fi/jouluaskartelu.html Tuolla on sievän lumihiutaleen ohje, samoin kuin paljon muitakin myös kierrätysmateriaaleista tehtyjä koristeita ja muuta kivaa.
Ja tietty pitäisi jostain ettiä myös vähän talvisemmat verhot kun tuo kukalliset ja joku talvinen pöytäliina kun mun ainoa pöytäliina on Marimekon limenvihreä appelsiini-kuosinen ja meijän pöytä on kirkkaankeltanen itsessään.
Mutta mun suosikki joulukoristeluidea on koota kirjahyllyn päälle talvinen maisema missä on jostain kehitellyt lumikinokset, kolme erikorkuista styrox-kuusta, jotka on päällystetty valkoisilla napeilla, helmillä, paljeteilla yms yms, pari tee-se-itse-valmispaketti hiihtävää tonttua ja pari zombia, jotka jahtaavat niitä tonttuja. Tontut on jo valmiita samoin kuin kaksi kuusista viimeistelyä vailla, mutta yhteen pitäisi luultavasti tässä tänään vielä kuumaliimailla asioita kiinni. Huomenna käyn ostamassa kimalleliimaa ja hopeisia paljetteja niin saan noihin vähän lisää blingiä. En malta oottaa, että saan tuon asetelman valmiiksi ja voin esitellä sitä kaikille!
Lähempänä joulua ajattelin myös leipoa pari rekeä piparitaikinasta pikkunaposteluastioiksi sohvapöydälle. Ja perinteisesti pitää myös tehdä jonkin näköinen pipari"talo". Mietittiin, että tänä vuonna se voisi olla kruunu, kun saatiin vuosi sitten joululahjaksi tuollainen ihana piparikirja, missä on upeita ideoita.
Muina käsitöinä oon jo saamassa valmiiksi panssarivaunutossuja mun miehelle.
http://www.nettiapaja.net/uploads/2011/03/tossut.jpg Iskä meni näyttämään noi meille, joten tottakai tuo halus sellaset ja enhän mä voinu olla kokeilematta onnistuuko. Ihan hyvältä nuo jo näyttää. Pari palaa pitäisi vielä virkata ja sitten on ihan hirmusesti kasausompelua. (Mut musta on hirmusöpöä, että ollaan yhessä virkkailtu niitä miljoonia paloja tuohon mun miehen kanssa <3)
Opettelin myös tuossa neulomaan pyöröpuikoilla sukkaparin kerralla, nopeuttaa tuota 20 sukkaparin urakointia hyvin merkittävästi kun ei tarvitse neuloa yhtä sukkaa kerrallaan. Panostin kirjaan nimeltä Varpaista varteen - Neulo 2 sukkaa kerralla, tekijänä Melissa Morgan-Oakes ja olen ihan rakastunu siihen. Kauniita sukkamalleja, selkeät ja kuvitetut ohjeet. Suosittelen metsästämään tuon, jos kiinnostaa.
Sain myös ostettua käpypitsi-kirjan ja sen vempeleen, millä sitä tehdään, mutta vielä ei ole ehtinyt opetella sitä tekniikkaa. Himottaisi kyllä, mutta taitaa ensin pitää saada nuo ajankohtaisemmat jutut valmiiksi.
On mulla toki kesken myös noin 343545754756876585246475,8856459 muutakin työtä, mutta ne on toistaiseksi odottelemassa vuoroaan käpypitseilyn lailla.