Kirjoittaja Aihe: Off-topic  (Luettu 172078 kertaa)

Poissa culliina

  • Pentuprinssi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 789
  • lasciva est nobis pagina, vita proba.
Vs: Off-topic
« Vastaus #1005 : 19-01-2012, 20:37:03 »
:D saatteko siis itse päättää, tuleeko tohon tota arkku.net -osaa väliin? Mää luulin, et siitä pääsee eroon vasta tarpeeksi suosiota saatuaan. Jos saa niin toi olis kyllä ihan loistava! Ja hih, se ei ole edes vielä käytössä, mikä on oikeestaan aika hassua, onhan .fi-osoitteita maailmassa muutama.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #1006 : 21-01-2012, 15:24:08 »
LOL mulle tuli mieleen just että mun kirjoittaminen vastaa aika hyvin tätä Hyvät, pahat ja rumat -leffan loppukohtausta (tai ei toi ole varsinainen loppukohtaus LOL), jossa ensin kupataan monta minuuttia ja varsinainen toiminta menee ohi ihan vilauksessa.  ;D Eikä mitään edes puhuta  ;D Mun täytyi jakaa tämä teidän kanssa, koska alkoi naurattaa, koska luultavasti olen ottanut oikeasti tuosta vaikutteita.

http://www.youtube.com/watch?v=qakWAS8ixtU&feature=related

Tuleeko teille vastaan vastaavia tuntemuksia leffojen yhteydestä omaan kirjoittamiseenne?
« Viimeksi muokattu: 21-01-2012, 15:31:47 kirjoittanut Lizlego »

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2531
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #1007 : 26-01-2012, 00:26:30 »
Ympyrä sulkeutuu. Katson tyttären kanssa elokuvaa, joka muutti elämäni silloin vuosia sitten...

Kukapa olisi uskonut, mihin kaikkeen yhden elokuvan katsominen voi johtaa? Kukapa olisi uskonut, että Salaisuuksien kammion katsominen johtaa addiktioon, joka pakottaa ostamaan/lukemaan kaikki kirjat ja katsomaan kaikki kirjoista tehdyt elokuvat? Ja kukapa olisi uskonut, että alkaisin kirjoittaa fanifiktiota ja löytäisin itselleni sitä kautta kokonaisen uuden maailman ja uudet ystävät, ja uuden elämän?

En minä ainakaan. Mutta niin on käynyt, enkä voisi olla tämän onnellisempi. Elämän tiet ovat merkilliset.


zilah

Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Off-topic
« Vastaus #1008 : 29-01-2012, 17:50:23 »
Mä oon vähän kade teille kaikille, jotka ficeistä perustatte ja joille ne on oikeasti iso juttu. Mulle fanfiction on ihan samantekevää! En osaa kirjoittaa. Tykkään kyllä silloin tällöin lukea, mut oon törmännyt niin hämmästyttävän ooc ficceihin, että ne vie mehut koko fandomeista. Lisäksi fanit kirjoittajina on välillä ihan sairaita :D

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Off-topic
« Vastaus #1009 : 30-01-2012, 07:04:32 »
^ Ehkä se riippuu siitä mitä lukee :)

Mä oon pyrkinyt "huonon ficin" luettuani ettimään paremman samalla parituksella/teemalla/millä ikinä. Mutta tottahan se on, huono kokemus saattaa mustamaalata isonkin aihealueen. Tosin toisille se voi olla inspiraationa: kirjoitan itse tuon paremmin, perkele! :E
Fifi-ficitLJAO3

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1070
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Off-topic
« Vastaus #1010 : 30-01-2012, 17:25:38 »
Lavande, se todellakin riippuu paljon siitä mitä lukee. Itsekin enemmän kirjoitan kuin luen, tai se on vähän puuskittaista. Minulla fanfiction liittyy 98% Harry Potter -kirjoihin, hyvin vähän luen tai kirjoitan mitään muuta. En tiedä olisiko se minuakaan koukuttanut tai olisinko siihen edes törmännyt, ellei aikoinaan uuden kirjan odottelu ollut niin tuskaisaa että juonenkäänteistä keskustelu ja tulevan arvailu oli merkittävässä asemassa, ja se tietysti johti ideoihin mikä johti kirjoittamiseen, ja kun nyt on kirjoittanut kaikkea muutakin joka aina tuppaa jäämään kesken ja mietityttämään onko se julkaisukelpoista ja niin edelleen, tuntui aivan ihanalta ihan vain kirjoittaa sellaista mitä et ikinä oikeasti voi missään virallisesti julkaista ja joka silti tuottaa suurta iloa sekä itselle että hyvässä lykyssä muille lukijoille.

Minä olen vielä siitä hullu ficcari että luen kaikista eniten omia ficcejäni.  ;D Siksihän ne on kirjoittanut.

// Vau, viisi riviä pitkä lause! Tästähän minut tunnetaan. ;) Joskus aina mietityttää, että kun näitä pulinaviestejä näpyttelee, se on sama kuin juttelisi ja silloin sitä tekstiä tulee ihan yhtä epäloogisella tavalla kuin puhuessakin, mutta monikohan ajattelee että ficcini ovat samanlaisia, heh heh. Pitkiä lauseita varmasti niistäkin löytyy mutta ficeissä niitä sentään pyörittelee ja harkitsee huolella, toisin kuin foorumilla höpötellessä.
« Viimeksi muokattu: 30-01-2012, 17:29:13 kirjoittanut Fiorella »

Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Off-topic
« Vastaus #1011 : 30-01-2012, 17:52:42 »
Oon kyllä yrittänyt lukea välillä 'niitä kehuttuja', mutta kun jään usein niillekin pyöräytteleen silmiä. Varsinkin kun kommentteja lukiessa siellä on sellaista palautetta, että "Luin tän nyt viidettä kertaa ja itkin edelleen silmäni punaisiksi kun oli niin traaginen ja kasvoin henkisesti metrin tän tarinan myötä!" ja musta koko tarina on ollut vaan ihan tyhmä  :-[
Ehkä oon vaan liian nirso ja vaativa... Haukottelen tosi suosituille kirjoillekin, jos ne on mielestäni typeriä, joka on aika usein. On hankalaa olla hankala!

Tuli pitkistä lauseista mieleen... Mä kirjotin ennen ihan himopitkiä, kun käytin pisteiden sijaan vaan pilkkua! Nykyään tykkään melkein töksähtelevästä tekstistä: ihan lyhyistä lauseista, joissa ei ole mitään krumeluureja. Johtuu varmaan siitä, että kun olen teatteri-ihmisiä niin tarkimmiten haravoitu ja parhaiten mieleen painunut teksti on tietenkin aina oma plari <3

Ja muuten, onko joku täällä huomannut pyörittävänsä kirjoittaessa aina tai hyvin usein samoja tehokeinoja? Tyyliin että päähenkilöllä on joku synkkä salaisuus, joka jossain vaiheessa aina paljastuu tai joku sivuhenkilö kuolee ihan odottamattomasti, että juoni saadaan käännettyä toiseen suuntaan.

Fiorella, mäkin luen eniten omia kirjoituksiani!  ;D

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1070
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Off-topic
« Vastaus #1012 : 30-01-2012, 18:30:36 »
Se kun riippuu niin paljon siitä, kuka ja millainen on ihminen joka jotakin kehuu. Sama kirjojen kuin ficcienkin suhteen. Se on vähän niin kuin joskus muinoin luin entisestä Katso-lehdestä (silloin joskus 90-luvun puolella kun se oli vielä oikea tv-lehti, ennen muuttumistaan kotimaiseksi Seiskan kopioksi) elokuva-arvosteluja ja tiesin tasan tarkkaan tykkäänkö jostain vai en sen perusteella, mitä joku tietty arvostelija siitä aina sanoi. Jonkun kanssa olin samoilla linjoilla ja toisen kanssa tiesin että jos tuo inhoaa sitä, niin sitten se on sellainen että minä tykkään. ;)

Aika moni kehuttu ficci, etenkin vanhoista, on niitä alkuaikojen slash-ficcejä, ja niissä varmasti nostalgia-arvo nostaa sitä kokonaisuutta niin korkealle että se voi tämänhetkisestä lukijasta tuntua hassultakin, ja tietysti ne niissä aikoinaan olleet uudet jutut ovat ajan saatossa muodostuneet niin kliseiksi ettei tosikaan, kun samaa ideaa on moni uudelleenkirjoittanut. Itse en niin ole slashin perään, niin on tuntunut että se on aina hankaloittamassa lukemista kun ei osaa ihkuttaa samaa asiaa muiden kanssa, vaikka itse teksti olisikin kiva.

Ja sekin tietysti vaikuttaa, jos on nuori lukija jolla on muutenkin tunteet vahvasti pinnassa ja jokin tosissaan koskettaa, vaikka teksti ei täydellinen olisikaan. Olen huomannut lukiessa, että joskus joku muuten aika tavallisenkin oloinen ficci on tehnyt oikeasti vaikutuksen mutta sehän on myös lukijasta kiinni, mikä ketäkin koskettaa tai itkettää tai huvittaa. Joskus ihan harmittaa, että tosi hienostikin kirjoitettu ficci (tai kirja, yhtä lailla) ei vain sillä hetkellä jaksa herättää mitään tunteita, ja sitten taas saattaa olla että joku ihan tyhmä junttihuumorityylinen juttu saattaa naurattaa ihan tolkuttomasti, ja siinä sitten miettii että ilkeääkö sitä edes tunnustaakaan vilpittömästi nauttineensa sellaisesta. ;) Mutta tottahan se on, jos on joku ollut hyvä.

Minulla pyörivät samat teemat ainakin hyvin usein teksteissä, vaikka ne olisivat päällisin puolin eri aiheisia. Tykkään tietyistä jutuista ja niitä on siksi kiva viljellä tekstiin jos toiseenkin. Tosi harvoin päästän ketään hahmojani kuolemaan, paitsi joskus niinkin käy.

Voi, nyt kun alkoi kirjoittamista ajattelemaan niin tekee heti mieli kirjoittaa! Jes, tämä energia pitää saada käyttöön mahdollisimman pian! Muutama pitkä ficci pitäisi oikeasti saada saatettua päätökseensä - yksi ficcarisukupolvi on jo astunut aikuisuuteen sillä välillä kun minä vielä viimeistelen loppulukuja. ;D

Poissa Pahatar

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 580
  • Rakkautta vain
Vs: Off-topic
« Vastaus #1013 : 30-01-2012, 19:37:05 »
Lavande, mäkin luulen, että kyse on siitä, että pitäisi ehkä löytää juuri sellaisia tekstejä, jotka puhuttelee itseä, mikä on vaikeaa. Välttämättä tuokaan ei toimi, koska ei kaikki koskaan tykkää kaikesta, eikä tarvitsekään. :D

Mulla ficcaaminen lähti juuri tuosta, mitä Beelsebutt mainitsi, että halusin kokeilla, onnistuisinko itse paremmin. Siitä on jo yli 8 vuotta, ja tällä tiellä ollaan edelleenkin. Etenkin viime aikoina olen huomannut, että oman inspiraation ylläpitoon tarvitsee muiden tekstejä, jotka innostaa itseäkin kirjoittamaan.

Toinen, mikä saa mut syttymään ficceihin on fanart. Tämä sopisi paremmin varmaan kuolaustopicciin, mutta mun on ihan pakko linkittää netistä löytämäni slash-piirros, joka on niin ihana, että se saa mut melkein itkemään.  :'( Rakastan näitä kahta ja aina kun näen jotain vastaavaa, iskee valtava kaipuu saada lukea ja kirjoittaa lisää!

Severus ja Remus, K-13
« Viimeksi muokattu: 30-01-2012, 19:40:41 kirjoittanut Pahatar »
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1070
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Off-topic
« Vastaus #1014 : 30-01-2012, 20:01:03 »
Pahatar, onpa sen verran nätti kuva, että jopa tällainen non-slasharikin heltyy. Olen kyllä ennenkin sanonut että jos pitäisi slashiin lähteä niin tästä parista se lähtisi. :)
Lainaus
Etenkin viime aikoina olen huomannut, että oman inspiraation ylläpitoon tarvitsee muiden tekstejä, jotka innostaa itseäkin kirjoittamaan.
Minä nyt en voi paremmin kirjoittamisesta sanoa mitään, mutta toisten tekstit (ja myös keskustelut) herättävät usein ajatuksia aiheen vierestä ja saavat innostumaan kirjoittamaan jostain aiheesta. :)

Tuli tuosta fanartista mieleen, että vaikka en niin hirveän paljon ole niitä etsimällä etsinyt, niin tykkään katsella. HP-piirroksista mieleen on jäänyt Makani, joka piirsi ihastuttavan ilmeikkäitä Malfoyn perheenjäseniä ja tykkäsin siitä huumorista jota hän niissä viljeli. On paljon muitakin mutta muita en muista nimeltä.

Tahtoisin oppia piirtämään tietokoneella sellaisia piirroksia kuin monesti netissä näkee, jotka näyttävät melkein valokuvilta ja joissa monesti on sellainen jännä valonhehkuinen värityskin. Ei aavistustakaan miten sellaisia oikeasti tehdään. Voisin veikata, että se myös vaatii pientä opettelua. ;)

Poissa Pahatar

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 580
  • Rakkautta vain
Vs: Off-topic
« Vastaus #1015 : 30-01-2012, 20:04:43 »
Lainaus
Pahatar, onpa sen verran nätti kuva, että jopa tällainen non-slasharikin heltyy. Olen kyllä ennenkin sanonut että jos pitäisi slashiin lähteä niin tästä parista se lähtisi.

Ihana kuulla, Fiorella! Jostain syystä mua on aina ilahduttanut hirveästi se, jos on saanut jonkun syttymään slashiin, vaikka se ei olisi iskenyt aiemmin. Saisikohan sut haastettua kirjoittamaan Severus/Remusta...?  ;D

Niin, ja tosiaan tuo paremmin kirjoittaminen varmaan kuulosti hirveän isopäiseltä, se ei ollut tarkoitus. :-[ Mutta siis mä luin alunperin Vuotiksesta niitä harvoja slash-ficcejä, joita siellä sattui olemaan, ja sytyin samantien. Hyvin nopeasti alkoi kuitenkin harmittaa se, että ne ficit olivat kovin lyhyitä, eivätkä alkuunkaan riittäneet siihen nälkään, joka oli herännyt. Osa oli kyllä musta enemmän tai vähemmän huonojakin, ja sitten vain tuli ajatus , että mitähän sitä saisi itse aikaan, jos yrittäisi... :D
« Viimeksi muokattu: 30-01-2012, 20:15:09 kirjoittanut Pahatar »
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #1016 : 30-01-2012, 20:57:09 »
Lavande. ihmisillä on tunnetusti omituinen maku.  ;D Mulla on vähän sama ongelma. Mä tykkäisin lukea, mutta nappaavat ficit ovat kiven alla. Suositukset ei yleensä auta ellei ne tule kavereilta, jotka tuntee maun hyvin tai joilla on sama maku.

Sirius/Remus aiheuttaa muuten edelleen mulle mainintana ensireaktiona kauhean ärsytyksen ja torjunnan. Se oli pinnalla silloin kun itse aloitin ficcaamisen ja erityisesti Remuksesta kirjoitettiin aivan hemmetin ärsyttävä. Aika usein Sirius ja Remus olivat kuin pahaiset teinitytöt. :D Ja mikä ihmeen yksimielisyys siitäkin valitsi, että Remus oli botton ja Sirius top. Ääh, ficciyhteisöjen ehdottomasti huonoin puoli on yksipuolisuus. :D On se tietenkin motivoivaa sekin, että kukaan ei kirjoita niin kuin itse. Jos joku kirjoittaisi täysin sen mielikuvan mukaan, mikä mulla on, mä en kirjoittaisi itse, koska lukeminen on musta kivempaa.  :) Kirjoittaminen lähtee aika usein siitä, että jokin jää vajaaksi. Jokin kirjassa, elokuvassa, lätkäuutisissa. ;D
« Viimeksi muokattu: 30-01-2012, 21:01:16 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Off-topic
« Vastaus #1017 : 30-01-2012, 21:08:50 »
^No hyvä etten oo yksin  tän kanssa! : D

Lavande, mäkin luulen, että kyse on siitä, että pitäisi ehkä löytää juuri sellaisia tekstejä, jotka puhuttelee itseä, mikä on vaikeaa. Välttämättä tuokaan ei toimi, koska ei kaikki koskaan tykkää kaikesta, eikä tarvitsekään. :D
Mua ei siis varmaan puhuttele juuri mikään!  ;D
Olipas muuten herkkä kuva!

Siis eikö tietokoneella piirtäminen oo vaan luonnostelu paperille/piirtopöydällä ja loput photoshopilla? Vai oliko kyse kaikista Photoshopin hienouksien käytön hallitsemisesta?  :D

Poissa Pahatar

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 580
  • Rakkautta vain
Vs: Off-topic
« Vastaus #1018 : 30-01-2012, 21:10:54 »
Sirius/Remus aiheuttaa muuten edelleen mulle mainintana ensireaktiona kauhean ärsytyksen ja torjunnan. Se oli pinnalla silloin kun itse aloitin ficcaamisen ja erityisesti Remuksesta kirjoitettiin aivan hemmetin ärsyttävä. Aika usein Sirius ja Remus olivat kuin pahaiset teinitytöt. :D Ja mikä ihmeen yksimielisyys siitäkin valitsi, että Remus oli botton ja Sirius top. Ääh, ficciyhteisöjen ehdottomasti huonoin puoli on yksipuolisuus. :D

Liz, mä olen samaa mieltä tuosta ficcimaailman yksipuolisuudesta, mutta mä taas olen lukenut melkein pelkästään sellaisia ficcejä, joissa Remus on aina hallitseva, ja lähes väkivaltainen top, ja Sirius halukas ja alistuva bottom.  ;D Hyvin usein noissa ficeissä Remus oli se huomattavasti kiltimpi ja ujompi näistä kahdesta - paitsi sitten sängyssä sen susipuoli tulee esiin, ja osat kääntyivätkin päinvastoin. Se oli toisaalta herkullista, mutta kun sitä luki niin monta kertaa, niin siitä tuli itselle niin paha klisee, että sitä on yrittänyt välttää omissa teksteissä.

Lainaus
Mua ei siis varmaan puhuttele juuri mikään! 
Olipas muuten herkkä kuva!

Lavande, se on todella sitä! Jostain syystä Severuksen kuolonsyöjänaamio on minusta kuin piste i:in päälle. :'( Niin, ja ihan varmasti puhuttelee, jokainen tykkää aina jostain, mutta kaikki ei tykkää ficeistä ja se on ihan ok.
« Viimeksi muokattu: 30-01-2012, 21:14:43 kirjoittanut Pahatar »
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #1019 : 30-01-2012, 21:20:20 »
Pahatar, joo toi oli se toinen yleinen vaihtoehto, että Remuksen susipuoli tulee esiin sängyssä. Sänkyroolit ei niinkään haitanneet kuin Remuksen ja Siriuksen yleinen ärsyttävyys.  :D Niin ja tietenkin se, että joskus tuntui että parituksen fanit oli niin aggressiivisia että oli suorastaan rikos parittaa ne muille kuin toisilleen. Sama H/D:n kanssa.