Älä muuta sano! Mulla on muutenkin aina hiukset pystyssä, kun luen kirjoitusoppaita. Itse asiassa mä en tiedä kumpi on suurempi syy mennä kirjoituskursseille: ärtymys, jonka ohjeista yleensä saa ja ensimmäinen mieliteko olla noudattamatta niitä vai se, että saa jotain konkreettista neuvoa.
Kai se tärkein syy on se, että on ulkoinen pakote saada jotain aikaan, kun sisäinen pakote ei riitä.
Kirjoita siis niin huonosti kuin pystyt. Luo niin tökeröä tekstiä kuin ikinä mahdollista. Tee kaikki mahdolliset virheet, joita vain voit kuvitella. Tee kaikki ne asiat, joita sinua on varoitettu tai kielletty tekemästä. Naura omille virheillesi, ja kirjoituksesi tökeryydellä. Pian ei ole niin pahoja virheitä tai huonoa tekstiä, ettet sinä uskaltaisi sitä kirjoittaa. Tämä on kirjoittamisen vapauden alku.
Tekee aina mieli mennä lätkäisemään joku tuon kaltainen kommentti jonnekin keskusteluihin, missä puhutaan siitä miten huonoja tekstit ovat. Ihmiset ovat jo valmiiksi aivan hemmetin itsekriittisiä ja jos keskusteluissa vielä korostuu se, että ihmisten on vaikeaa kirjoittaa, koska ovat kriittisiä, niin ei se rohkaise kirjoittamaan, että puhutaan tekstien huonoudesta. Huonoudesta on aina hyvä aloittaa, ja sitä paitsi kuka voi korottaa itsensä auktoriteetiksi sen suhteen, että mikä on huono ja mikä ei, jos kyse kuitenkin on vain mielipiteistä? (No, periaatteessa kaikki voivat korottaa itsensä auktoriteeteiksi sen suhteen, mutta vain oman itsensä auktoriteeteiksi, koska yleispätevää "hyvyyttä" ei ole. Mulle huonoa on aika moni sellainen, mitä monet ihmiset kehuvat maasta taivaaseen, joten ei kai silloin voikaan kuunnella muiden mielipiteitä liiaksi, jos haluaa tuottaa omasta mielestään hyvää, vaikka sitten muiden mielestä huonoa?