Oi, tämä lapsettomuus -asia on herättänyt tosi paljon keskustelua!
Chuuko ja
zilah, toivottavasti en loukannut teitä tai ketään muutakaan kommentillani, se ei ollut tarkoitus.
Jos joku tulee helposti raskaaksi (kuten alle 30-vuotiaat naiset tilastollisesti useimmiten tulevat) niin ei kai se ole poissa lapsettomuudesta kärsivältä. Sillä varauksella että totta kai on hyvä että tiedostaa, ettei lapset ole itsestäänselvyys ja lapsettomuus ei aina ole valinta -- mutta sama pätee muihinkin asioihin kuten toimiva parisuhde, työpaikka, terveys...
phoenike, näinhän se on, ettei toisen onni ole toiselta pois tai ei ainakaan pitäisi olla. Musta tuntuu, että kyse on ehkä eniten siitä, miten asian tuo esiin. Olen ymmärtänyt, että yllättävän moni lapsettomuudesta kärsivä saa kuulla tosi ajattelemattomia kommentteja tyyliin: "Kyllä se varmasti onnistuu teillä, kun meilläkin tärppäsi niin nopeasti!" Huvittavinta tuossa on se, että näillä kommentoijilla voi olla tarkoitus vaikka miten hyvä, mutta vaikutus onkin täysin päinvastainen.
Lapsettomuus eroaa ehkä siinä muista elämän haasteista, että melkein kaikki joutuvat näkemään ainakin jonkin verran vaivaa vaikka työpaikan, opiskelujen tai hyvän parisuhteen eteen, ja sen vuoksi niiden ongelmat ymmärretään paremmin. Lasten saaminen taas voi olla tosi helppoa tai todella vaikeaa tai mitä vaan siltä väliltä, ja sen vuoksi siihen liittyviä ongelmia voi olla hankalampi ymmärtää, jos asia ei ole koskettanut itseä millään tavoin.
Chuuko, en usko että loukkaat ketään, jos et halua lapsia, tai sitten sillä loukkaantuneella on itsellään ymmärryksessä vikaa. Sehän jos mikä on jokaisen yksityisasia. Minulla on se käsitys, että tahattomasti lapsettomia loukkaa eniten sellaiset äidit tai parit, jotka saavat lapsia, vaikka eivät pysty tai halua pitää niistä huolta, ja sitten ne lapset jäävät heitteille. Tai sellaiset ihmiset, jotka suhtautuvat ehkäisyyn leväperäisesti, ja sitten tekevät abortteja. Tai ne, jotka hehkuttavat avoimesti vauvaonnea lapsettomille, vaikka tietävät näiden vaikeudet. Tuo viimeisin on kyllä tosi kaksipiippuinen asia. Kyllähän jokaisella on täysi oikeus nauttia raskaudestaan ja kertoa se muille, ja menee hankalaksi, jos pitää muistaa olla varpaillaan ja varovainen tiettyjen ihmisten kanssa, ei ole kivaa sekään.
Huvitti nuo teidän kommentit siitä, että miten ärsyttävää on kuunnella jatkuvasti sitä "Kyllä sinäkin vielä varmasti haluat lapsia!". Minäkin sain kuulla sitä vuosikausia, kun sanoin etten halua lapsia, ja jestas, että se otti aivoon.
Eihän sitä voi tosiaankaan toinen tietää, muuttuuko se mieli vai ei. Siinä on jotain kummallista, ihan kuin jotkut ihmiset olisivat kyvyttömiä ymmärtämään, että meitä on moneksi, ja eri ihmiset haluavat elämältään erilaisia asioita. Pätee kyllä varmaan moneen muuhunkin kuin tähän.
Tähän täytyy vielä lisätä, että kyseinen juttu huvittaa minua jotenkin vielä enemmän, kun olin yli 20 vuotta elämästäni ihan varma, etten ikinä, koskaan, milloinkaan halua lapsia, ja hassua kyllä se mieli sitten muuttuikin ihan viime hetkellä.
Sen verran hyvin tuo ärsytys on silti tuoreessa muistissa, etten ikinä sanoisi kenellekään samaa. Joskus tosin voi kuulla jotain ihan päinvastaistakin. Muistan, kun kerran 18-vuotiaana tuli jostain syystä asiasta puhetta yhden sairaanhoitajan kanssa, ja sanoin hänelle, etten halua lapsia, koska en yksinkertaisesti pidä niistä yhtään. Siihen tämä täti tokaisi minulle, että niinpä, en minäkään pidä niistä, ja silti minulla on 7 lasta. Veti minut aika hiljaiseksi, enkä vieläkään tiedä, tarkoittiko hän sitä vai ei.