Minä en ihan täysin ymmärrä, miksi on niin paheksuttavaa haluta lukijoita teksteilleen. En nyt viittaa vain tähän keskusteluun vaan muutenkin tuntuu, että pitäisi korostaa tosi paljon, että kirjoittaa vain itselleen ja ettei sillä ole väliä, onko lukijoita. Kai se riippuu aika paljon siitä, miten kirjoittaa, mutten tajua miksi olisi jotenkin huonompaa ja alempiarvoista kirjoittamista kirjoittaa lukijakunnalle kuin itselle. Tai miksi olisi jotenkin väärin ja paheksuttavaa haluta palautetta ja keskustelua lukijan kanssa. Minulle fikkaus oli itse asiassa näin jälkeenpäin ajatellen aika pitkälti sosiaalista toimintaa ja kaipasin sitä dialogia lukijan kanssa: esitin jonkin tulkinnan tai ajatuksen joko kirjoihin tai foorumin silloiseen yleiseen fanoniin liittyen ja kyllä, halusin siitä lukijapalautetta. Ja muutenkin, keskustelua fikeistä, hahmotulkinnoista - ei vain omista teksteistäni, vaan myös muiden teksteistä ja siitä yhteisestä fandomista.
Mutta joo, minuakin häiritsi jossain vaiheessa se, että tuntui että fikkareita siirtyy suomenkielisistä piireistä kansainvälisiin piireihin. En tiedä, miksi siinä harmitti. Ehkä vain se, että luin itse mieluiten suomeksi fikkejä ja harmitti, kun kirjoittajia katoaa tavallaan siitä omasta piiristä jonnekin suurempaan piiriin, johon en itse kuulu. Mutta jokin muukin juttu tuossa kielikysymyksessä on, koska se herättää niin voimakkaita reaktioita, vaikka ei pitäisi.