Mä menin kerran 14-vuotiaana väliin kun humalaiset MIEHET tappeli bussipysäkillä. Tai siis mikä nyt näyttää teinitytöstä miehiltä, jotain kahdenkymmenen pintaan ne varmaan oli. Siis ensimmäinen makas jo maassa verta vuotaen siinä kohtaa kun toinen potki sitä ja kolmas katseli. Olen hyvin kiitollinen, että selvisin mustelmilla...
Mä oon myös teininä mennyt aina väliin jos on ollut joku tappelu. Kyllä sitä näin jälkeenpäin miettii miten tyhmä on ollut, kun on aatellut ettei mies lyö naista, tai etenkään nuorta tyttöä. Meitä kun on niin moneen junaan, etenkin jos mukana on alkoholia tai muita päihteitä. Onneksi ei sullekkaan sen pahemmin käynyt - aika järkky tilanne tuollainen.
Se on muuten kumma, ettei laitapuolenkulkijoita mennä koskaan auttamaan jos jotain käy. Etenkin täällä pk-seudulla näkee usein sitä, että joku tuiterissa oleva epäsiistin näköinen mies vaikka kaatuu pahasti, ja kaikki katsovat toiseen suuntaan, kukaan ei kysy kävikö pahasti tai vastaavaa. Luokkalainen just kertoi, että ne oli kavereiden kanssa olleet matkalla baariin, kun se huomasi tien toisella puolen miehen makaavan pää veressä, eikä kukaan ohikulkija pysähtynyt. Kun hän sitten itse suuntasi tämän luo, mukana olleet kaverit olivat ihan silleen "älä mee sinne, se on spurgu". Right... Oli se kuitenkin mennyt, ja ambulanssin soittanut, sen verran pahasti oli kaatunut.
Mä ymmärrän kyllä täysin miksei ihmiset mene väliin, mutta mun ajatusmaailmaan ei mahdu se, ettei kukaan soita edes apua. Se ei vaadi paljoa, ja sen voi tehdä pienen välimatkankin päästä, jos pelottaa joutuvansa kohteeksi.
// Ja eikös se ole heitteillejättö jos ei soita apua esim. pahoinpitelytilanteessa?