Minusta se, että kauppojen markkinointi on yksilöityä ostostesi perusteella ja vastaavat jutut eivät ole yhtään häiritseviä, mutta sen sijaan minulla on ainainen "pelko" jossain mielen takana siitä että esim. Facebookia alkaisi joku käyttää tietoisesti väärin. Tai mistäs sen tietää jos jo niin onkin? En ole mikään salaliittoteoria-persoona, mutta ajatelkaa vähän... Kaikki mitä Facebookiin laitetaan, viesteistä ja tiedoista kuviin on siitä lähtien Facebookin omaisuutta, ja vaikka poistaisit profiilisi, ei niitä tietoja sieltä todennäköisesti minnekään poisteta. Se luki joskus jossain tiedotteessa jos nyt ymmärsin sen oikein, ja minusta se oli aika karmivaa. Siellä on valmiina verkostot joka ihmisestä, kuka on missäkin yhteyksissä keneenkin, sukua tai ystävä tai koulukaveri, ja kuvia vaikka kuinka. Jos Facebookin ylläpitäjät päättävät, ne tiedot voisi ihan hyvin myydä eniten tarjoavalle, ties mihin tarkoitukseen käytettäväksi, olipa kyseessä poliisi tai joku mafia... Tai jos joku sinne osaa hakkeroitua niin että näkee kaiken, niin sama juttu. Yritän kaikin keinoin itse kirjoittaa sinne mahdollisimman tarpeettomia tietoja itsestäni enkä mitään liian tärkeää.
Todennäköisempi vaara Facebookin kanssa on minusta ihmisten oma typeryys. On rosvojen houkuttelemista kirjoittaa tuollaiseen julkiseen mediaan milloin on lähdössä reissuun tai muuten poistumassa kotoa, ja lisäksi tuolta saisi tosi helposti kopioitua mitä tahansa kuvia kaverin kaverien lapsista jne, jos sattuisi olemaan joku stalkkeri tai pedofiili. Myös se on inhottava ajatus että vaikka ei olisi webkamera päällä, joku voi hakkeroida sen ja tarkkailla ihmisten tekemisiä heidän tietämättään. Siksi en käytä webkameraa kuin tarvittaessa ja irrotan sen koneesta muuksi ajaksi.
Sen sijaan minusta on ihan hyvä vain, että saisin mahdollisimman kiinnostavia mainoksia ja tarjouksia, eikä minulle ole mitään merkitystä sillä, näkeekö joku jostain asiakasrekisteristä mitä olen ostanut kaupasta tai lainannut kirjastosta. En tee mitään laitonta tai muuten sopimatonta, ja en jaksa uskoa että sellaiset jutut ketään oikeasti kiinnostavat. Ja jostain pankkikortin käyttötiedoistahan on hyötyäkin, esim. jos joku varastaa korttisi ja käyttää sitä jossain ihme paikassa, tai jos ihminen on kadonnut ja häntä yritetään jäljittää. (Rikollisten tekemisiä kyllä saisikin valvoa vaikka nykyistä tarkemmin, jos minulta kysytään, vaikka ne pahimmat kai osaavat jälkensä peittää.)