Minusta tuo "hanki beta"-asian voi sanoa niin monella tavalla, myös kirjoittajaa loukkaamatta. Joskus olen niin itsekin laittanut palautteeseen, mutta yleensä tyyliin näin: " Beta tekisi tälle tekstille hyvää, sillä bongasin jonkin verran kirjoitusvirheitä", ja: "Beta tekisi hyvästä tekstistä unohtumattoman". Vanhanaikaisella kohteliaisuudella saa yleensä paljon enemmän aikaiseksi kuin perustelemattomalla huutelulla.
Toinen asia, mitä en ymmärrä ficcipalautteessa on se, että mitä pirua varten niistä kirjoitusvirheistä huomautellaan, jos niitä ei vaivauduta osoittamaan kirjoittajalle niin että ne voi käydä korjaamassa? Itse en ainakaan viitsi lähteä haravoimaan jo valmista tekstiä sen toivossa, että sieltä löytyy vielä jotakin korjattavaa. Totuushan kuitenkin on se, että yleensä aina löytyy jotakin, vaikka olisi miten valmis teksti. Tämän huomasin tuossa syksyllä ihan kokreettisestikin, kun postailin tänne niitä Lotr-ficcejäni. Päädyin editoimaan kaikki, jo kertaalleen julkaistut tekstit, koska virheitä oli niin vilisemällä...*huokaus*
Yleensäkin vältän kommentoimasta sellaisia tekstejä, joista en pidä. Mikä oikeus minulla on sitäpaitsi määritellä, kenellä on oikeus kirjoittaa, kenellä ei? Olenhan minä itsekin kompastellut ficcarinurallani ja saavuttanut jonkinmoista suosiotakin, vaikka kirjoittajanlahjoistani se tuskin johtuu. Nyt kun katselen niitä varhaisempia ja myös vähän myöhempiä tekeleitäni, niin ovathan ne aikamoista jaskaa. Toki joukkoon mahtuu myös vähän tasokkaampaakin materiaalia, niin ainakin toivon. Eikä saamieni kommenttien määrä kerro paljonkaan siitä, kuinka hyvä joku ficcini on. Monesti ne omasta mielestä parhaat ficit jäävät melkein tai kokonaan vaille kommentteja.
zilah