Kirjoittaja Aihe: Off-topic  (Luettu 171952 kertaa)

Poissa Gwyneth

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 168
Vs: Off-topic
« Vastaus #420 : 21-11-2009, 09:48:57 »
Mando, nämä asiat kannattaa ja pitää viedä eteenpäin. Työnantajalla ei ole mitään asiaa laittaa tuollaisia viestejä minkään ikäisille työntekijöilleen, eikä sitä pidä missään nimessä hyväksyä ja sivuuttaa olankohautuksella. Ihan oikeasti, naiset aivan liian usein arastelevat ilmoittaa työpaikka-ahdisteluista (etenkään jos "mitään ei ole varsinaisesti tapahtunut") ja siksi sitä on vaikea torjua. Valitettavan usein taitaa olla niin, että vasta kun joku uskaltaa sanoa asiasta eteenpäin, käy ilmi, että sama mies on samalla työpaikalla ahdistellut jo pidemmän aikaa työntekijöitä, mutta että kukaan ei vaan ole kehdannut sanoa asiasta mitään ja tilanne on siksi saanut jatkua vapaasti. Jos olet työssäoppimisessa, sinulla on varmaan joku vastaava opettaja tm., jolle voit ainakin sanoa asiasta?
"We were addicts of ideology. A fatal drug, worse than heroin. A few cubic centimetres of it and you're done for life." ~ Franceschini.

Poissa Mando

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 24
    • Tumblr
Vs: Off-topic
« Vastaus #421 : 21-11-2009, 09:56:09 »
Joo no, ehkä tästä pitää sitten puhua. Mua ällöttää, että tätä galleriaa jossa oon työssäoppimassa pitää äiti ja tämä poika, eikä tää äiti varmasti tiedä mistään tällasesta, enkä mä sille voi mennä puhumaan. Täytyy maanantaina ottaa varmaan yhteyttä opettajaan, en vaan haluais tästä mitään isoa juttua. :(

Poissa Gwyneth

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 168
Vs: Off-topic
« Vastaus #422 : 21-11-2009, 10:01:56 »
Mando, kuulostaa aika kiusalliselta tilanteelta! Mutta kuule, asiasta ilmoittaminen vaikka sille vastaavalle opettajalle on vastuullista toimintaa, ei mitään ison jutun tekemistä.
"We were addicts of ideology. A fatal drug, worse than heroin. A few cubic centimetres of it and you're done for life." ~ Franceschini.

Poissa Mando

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 24
    • Tumblr
Vs: Off-topic
« Vastaus #423 : 21-11-2009, 14:48:41 »
Joo no, suurkiitos teille jotka autoitte :) Minä oon nyt puhunu sen ihmisen kanssa pitkään ja se on pyytänyt anteeksi ja sanoi, ettei halunnut loukata mua. Eli asiat selvisi.

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2531
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #424 : 21-11-2009, 16:10:07 »
No, toivottavasti harjoittelusi loppuaika menee ongelmitta.

Tällaiset ongelmat ovat tosiaan siitä ikäviä, etteivät ne vaikenemalla ainakaan lopu vaan pahenevat. Miehissä kun on valitettavasti sellaisia limanuljaskoja jotka kuvittelevat olevansa luojan lahja naisille. Usein he kiellon kuullessaan vain innostuvat entisestään, eikä heihin tehoa mikään muu kuin se, että heidän toimintansa paljastetaan ja siitä tehdään stoppi korkeammalta taholta. Uhrien vaikeneminen edesauttaa myös sitä, etteivät nämä tyypit jää kiinni. Ja usein kun heidän ahdistelunsa ottaa puheeksi, he väittävät että uhri itse "kerjäsi sitä".  Tai sitten, jos kukaan ei koskaan sano heille että toimit väärin, niin ahdistelija ei edes itse tajua tehneensä mitään pahaa.

Kyseessä on aivan samanlainen vallankäytön muoto kuin vaikkapa raiskaus. Ei ehkä yhtä traumatisoiva, mutta jatkuessaan voi tehdä naisen elämästä helvettiä. Asiasta puhuminen ei ole "kohtauksen aiheuttamista", vaan yksinkertaisesti ahdistelijan pysäyttämistä ja saattamista vastuuseen tekosistaan.  Ajattele, että voit tehdä suuren palveluksen kaikille niille mahdollisille tuleville ahdistelun uhreille kun paljastat ahdistelijan.

Tekstini saattaa kuulostaa kovalta, mutta joka sana on aivan totta.  Olen itse kahdesti elämässäni joutunut ahdistelun kohteeksi, ja voin kertoa että ilman niitäkin kokemuksia tulisin toimeen. Ensimmäinen kerta oli pahempi; ahdistelija kävi käsiksi, mutta onneksi hänet keskeytettiin ennen kuin mitään pahempaa ehti tapahtua. Toinen kerta oli se, kun bändissäni soittanut muusikko ei ottanut todesta sanaa "ei".  Hoidin asian niin, että keräsin bändin kasaan ja ilmoitin, että tästä lähtee joko tuo limanuljaska tai minä, valinta on teidän. Eivät miettineet kovinkaan kauan ja jäbä sai kengänkuvan persauksiin.



zilah




Poissa Mando

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 24
    • Tumblr
Vs: Off-topic
« Vastaus #425 : 21-11-2009, 16:44:40 »
Niin onhan se niinkin, mutta mä en halua ilmottaa tästä kenellekään, olenpa sitten kuinka hölmö tahansa. Aamulla se siis vielä yritti, kysyi haluanko suudella sitä ja minä sanoin ei (en näin suorasti ja pienten itkujen jälkeen, mutta kuitenkin). Se oli kuulemma ok, ei halunnut painostaa mua eikä aiheuttaa pahaa oloa. Se oli sitten siinä, ymmärsi ja pyysi anteeksi. Saatan olla idiootti kun annan anteeksi ja pystyn jatkamaan normaalisti ilmoittamatta kenellekään, mutta mä pidän siitä edelleen ihmisenä, ja toisaalta kun mietin, olisinko järkyttynyt näin paljon, jos kyseessä olisi ollut joku kaveripojista. Työpaikkahan on vain yksi paikka tavata ihmisiä, eikä se jatkanut ahdisteluaan. Joo, olen sinisilmäinen ja liian pehmeä.

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2531
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #426 : 22-11-2009, 11:29:20 »
Et sinä idiootti ole, Mando. Sinisilmäinen kylläkin. Mutta toisaalta, on aika lailla normaali reaktio jäykistyä kun tuollaista ensi kertaa kohtaa. Toivon todella, että kaveri otti kerrasta opikseen.  Se kannattaa kuitenkin muistaa, että aina näin ei ole, ja olla todella varovainen ko. tyypin kanssa.


zilah

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #427 : 22-11-2009, 17:31:06 »
Mä olisin kyllä silti sitä mieltä, että voisit, jos vaan mitenkään kykenet sille opettajalle ilmoittaa. Tuollaiset tuntuvat olevan ihan toistuvaa käytöstä ja perustuvat osin siihen aseman väärinkäyttöön ja painostukseen, vaikka henkilö itse tietysti väittää tai haluaa nähdä toisin. Kymmentä yritystä kohti löytyy aina yksi, joka antaa sen mennä pidemmälle juuri sen takia ja harva kuitenkaan ilmoittaa asiasta, joten se ei tule tietoon ja toistuu juuri siksi, että kyseisellä ihmisellä on jotain ongelmia (siis psyykeessä, ei pelkästään avosuhteessaan). Ei ole syytä olettaa, että ottaa opikseen tai sitten olen vain äärimmäisen pessimistinen. Edistystä olisi siten edes se, että se olisi jolllain tavalla koulun tiedossa ja ne voisivat varoittaa niitä, jotka ovat aikeissa mennä ehkä samaan paikkaan oppimisjaksolleen tai harjoitteluun. Se on kumminkin eri asia tietää etukäteen kuin että se tulisi puun takaa.
« Viimeksi muokattu: 22-11-2009, 17:37:56 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Kuolonsulka

  • Harvinaisen
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 92
    • Sielunsisarusten kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #428 : 22-11-2009, 17:38:00 »
Minäkin suosittelen opettajalle mainitsemista. Muuten paikalle voi jäädä perusteettoman hyvä maine, joka sitten väärin perustein houkuttelee paikalle tyttöjä, jotka ovat sitten taas alttiita tuollaiselle eivätkä uskalla sanoa/ tehdä mitään.

Anteeksiantaminen on ihan kiva lahja, mutta itse henkilökohtaisesti olisin työntänyt ko ukolle taulun poikittain takamukseen. Hyvä, että pääset haihtumaan sieltä pian. Tee kuitenkin palvelus tulevaisuuden oppilaille ja kerro opettajallesi.
Naura, älä itke.
Ei Kuolema satu, se helpottaa.
Antaudu minulle, tiedä, että kuolet turvassa.
Älä ajattele hampaitani kaulallasi,
taivuta pääsi taaksepäin ja vedä viimeisen kerran henkeä.
Sulje silmäsi, et avaa niitä koskaan.

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Off-topic
« Vastaus #429 : 23-11-2009, 07:13:17 »
Hm, hieman monipiippuinen juttuhan tuo on. Itse jouduin työpaikalla erään miehen sähköpostiahdistelun uhriksi, mutta koskaan en ilmoittanut siitä esimiehelle. Tilanne meni niin pahaksi, että tyyppi onki jostakin jopa kännykkänumeroni ja jatkoi häirintää tekstiviesteillä. Onneksi mies ei ollut samassa työpisteessä kanssani, joten en joutunut minkäänlaiseen fyysiseen kohtaamiseen hänen kanssaan. Myöhemmin kuulin, etten ole ainoa hänen uhrikseen joutunut, mutta sitä en tiedä onko kukaan ilmoittanut asiasta eteen päin.
Se on selvää, että ahdistelu on saatava loppumaan keinolla millä hyvänsä ja että ahdistelun uhrin ei pidä ottaa minkäänlaista syyllisyyttä omille niskoilleen. Minä ainakin onnistuin syyttämään tilanteestani vähän itseänikin, mutta sitten sain itseni uskomaan, ettei ystävällisyys ole rikos, vaan hyve, ja että toisen ihmisen ystävällisyyden väärinkäyttö se vasta paha asia onkin.

//Niin, siis tuolla monipiippuisuudella tarkoitan vain sitä, että oman milenkiinnon esille tuominen ei välttämättä ole vielä rikos, vaikka saattaakin ällöttää (riippuen siis esilletuontitavasta ja henkilöstä itsestään). Poislukien tietenkin fyysinen käsiksi käyminen, joka on aina vakavaa. Mutta jos tyyppi ei usko kun kielletään, niin siinä vaiheessa tilanne muuttuu ahdisteluksi. Minun tilanteeni oli sikäli helppo, että jätin vain vastaamatta miehen viesteihin, kun ne saivat kummallisen sävyn. Asiaa haittasi kylläkin se, että jouduin työni puolesta olemaan s-posti yhteyksissä kyseiseen tyyppiin.
« Viimeksi muokattu: 23-11-2009, 09:54:27 kirjoittanut Nappeli »

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2531
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #430 : 23-11-2009, 11:50:08 »
Ahdistelussa on pelottavinta ehkä se fyysisen väkivallan pelko.  Siis se, että kun kerran mies tekee sopimattomia ehdotuksia, niin mikä takaa ettei se kävisi myös käsiksi? Itselleni sattuneesta tapauksesta jäi kyllä traumat ja syvä epäluottamus miessukupuoleen. Nykyisin kyllä osaan puolustaa itseäni, jopa siinä määrin että monet kokevat minut pelottavana. Niin kuin tosiaan se bändissäni sattunut tapaus.  Ko. limanuljaska sai kuullakseen täysimittaisen raivarin, ja näin että säikähti tosissaan.  En kerta kaikkiaan voi sietää ahdistelijoita, enkä miehiä jotka eivät ymmärrä sanaa ei.

Tuollainen tekstari-sähköpostityyppinen ahdistelu on sikäli helpompaa ratkaista, koska siitä jää todisteet. Näyttää vaan viestit esimiehelle/jollekin johtoasemassa olevalle, niin asia on selvä. Mutta onhan se totta, että ahdistelusta  ilmoittaminen on aina vaikeaa. Juurikin sen vuoksi, että sitä miettii onko itse jollakin tavoin provosoinut tilanteen. Mutta häpeän tunne, niin yleinen kuin se onkin, on tarpeeton. Syy ja häpeä tapahtuneesta on yksinomaan ahdistelijan, ei uhrin.


zilah

Poissa Mando

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 24
    • Tumblr
Vs: Off-topic
« Vastaus #431 : 23-11-2009, 14:58:23 »
En tiedä, en tunne tästä häpeää enkä muutakaan, koska tyyppi ymmärsi kerrasta, ja on nyt käyttäytynyt taas normaalisti mitenkään mitään vihjailematta, edes käytöksellään. Mä en vihaa sitä ihmistä, koska se sattui tykästymään minuun, eikä varmaan tajunnut, että ottaisin sen näin. Ei luoja, nyt mä alan puolustamaan sitä. En tarkoita, ettäkö mä hyväksyisin sen miten se otti tän asian esille, mä en pitänyt siitä, mutta se kuitenkin lopetti sen heti. Ja niin kuin edellisessä viestissä sanoin, viesti ja käytös järkyttivät mua vain, koska kyseessä oli mun työnantaja. Jos mä olisin saanut sen viestin joltain kaverilta mä en olisi ottanut sitä näin. Sen tulkitsee vain heti työpaikka-ahdisteluksi, vaikka tämä ihminen ei mitenkään käyttänyt valta-asemaansa hyödykseen.

Niimpä, olen sinisilmäinen. :P

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2531
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #432 : 23-11-2009, 15:43:31 »
No kyllä jokainen normaalijärjellä varustettu ihminen tajuaa, että tuollainen käytös on väärin, piste. Ensinnäkin, tämä ihminen on sinuun nähden esimiesasemassa ja tuollaisten viestien lähettely on juuri sitä valta-aseman väärinkäyttöä. Siitäkin huolimatta että lopetti.

Tuollaiseen paikkaan ei todellakaan pitäisi lähettää enää uusia, pahaa-aavistamattomia harjoittelijoita. Kuka takaa, ettei tyyppi jatka toimintaansa?


zilah

Poissa Kuolonsulka

  • Harvinaisen
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 92
    • Sielunsisarusten kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #433 : 25-11-2009, 02:24:39 »
Loikkaan aiheesta itsemurhatyylillä. On vaan ihan pakko päästä kertomaan... *repsii*
Minä kun tosiaan feissaan Unicefille ja kiertelen ihmisten ovilla. Satuinpahan tässä sitten törmäämään ovelle, jossa luki nimikyltissä oikein hienoin, vanhanaikaisin kirjaimin: Aro...
Kesti hetken ennen kuin uskalsin soittaa ovikelloa...^^
Naura, älä itke.
Ei Kuolema satu, se helpottaa.
Antaudu minulle, tiedä, että kuolet turvassa.
Älä ajattele hampaitani kaulallasi,
taivuta pääsi taaksepäin ja vedä viimeisen kerran henkeä.
Sulje silmäsi, et avaa niitä koskaan.

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2531
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #434 : 25-11-2009, 08:11:00 »
Hehee! Lieneeköhän kyseinen henkilö saanut kuulla kuittailuja nimestään?

Kyllä tuo New Moon on minunkin ajatuksissani ollut varsin pinnalla juuri nyt. Tänään menen katsomaan sen uudestaan...  ;D


zilah