Kirjoittaja Aihe: Off-topic  (Luettu 172020 kertaa)

Poissa phoenike

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 151
Vs: Off-topic
« Vastaus #900 : 30-05-2011, 00:49:59 »
Jaha, englanniksi kirjoittaminen ei nähtävästi ole todellakaan minkään luokan anomalia :-D

Itse kirjoitan englanniksi lukijakunnan lisäksi myös osittain siksi, että suomeksi kirjoittaessa päädyn ylikritisoimaan omaa tekstiä. Jos kattoo jotain (niitä harvoja) suomenkielisiä julkaistuja tekstejäni, niin ne ovat välillä aika ylityöstettyjä. Ja mun itsekritiikki on oikeasti aivan kauhea. En tosin tiedä osaisiko sitä kirjoittaa järkevämmin ficcejä suomeksi, kun en ole kokeillut... Pelkään että ei, ainakaan jos ois mitään 2K sanaa pitempää.

Tavallaan best of both worlds kun kirjoitan englanniksi (pidäkkeetöntä ja kritiikitöntä) ja editoin ja sitten käännän ainakin pätkiä suomeksi (emotionaalinen kontakti tekstiin). Onneksi on aika vähän tullut vielä vastaan mitään mikä olisi hirveästi hävettänyt kun sen kääntää, pikemminkin olen saattanut välillä ajatella, että mähän kirjoitan tällä tavoin parempaa suomeakin... :-P

Mä oon ajan myötä oppinut arvostamaan niitä "lolz plx n00b" kommenttejakin koska täysin huomiotta jääminen sattuu pahemmin kuin tommoiset. Jos tulee lol-kommentteja niin yleensä sit tulee muitakin. Mut varmaan tääkin aika yksilöllistä.

Ja oot muuten Zilah aika sissi :-O Muistan kyllä lukeneeni jonkun sun Master & Commander -ficin mutta siitä on jo aikaa ja olin paha, en kommentoinut. En enää yhtään muista että minkä ja missä... Finissä taisi olla?

*kröhöm* Mitä saitteja on loftis, kristallimaailma ja kops..?

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #901 : 30-05-2011, 01:43:08 »
Tuli tuosta englanniksi kirjoittamisesta mieleen, että se on vaan yksinkertaisesti turhauttavaa ollut kirjoittaa englanniksi ja on tuntunut just siltä, että on vaan toistellut itse englanninkielisistä ficeistä lukemiaan lauseita, ilmaisuja ja kliseitä siksi, että ei oikeasti osaa selittää asioita omin sanoin. Suomeksi sitä tunnetta ei oikeastaan ikinä tule. Mulle on kirjoittajana kaikista olennaisinta se, että teksti kuulostaa minulta. Kyllä se voi sisältää kaiken kasan kliseitä ja kuluneita ilmaisuja, mutta englanniksi kirjoittaessa kun ei ollut mitään muuta kuin niitä, se oli turhauttavaa. Sen verran joskus tulin kokeilleeksi. Mä olin luultavasti englanniksi vielä kriittisempi kuin suomeksi ja ärtynyt siitä, että ilmaiisuvarasto oli rajallisempi kuin suomeksi. Ainoastaan parodiat oli kivoja kirjoittaa enlganniksi, mutta se on ihan selvä homma miksi: parodiassa ei ole niin väliä vaikka latoo älyttömiä lauseita peräkkäin, koska siinä on tarkoitus olla hauska ja älytön samaan aikaan.  ;D
« Viimeksi muokattu: 30-05-2011, 01:47:47 kirjoittanut Lizlego »

Poissa phoenike

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 151
Vs: Off-topic
« Vastaus #902 : 30-05-2011, 10:58:15 »
Tuli tuosta englanniksi kirjoittamisesta mieleen, että se on vaan yksinkertaisesti turhauttavaa ollut kirjoittaa englanniksi ja on tuntunut just siltä, että on vaan toistellut itse englanninkielisistä ficeistä lukemiaan lauseita, ilmaisuja ja kliseitä siksi, että ei oikeasti osaa selittää asioita omin sanoin.

Hmm, tunnistan tunteen, mutta itselleni on ollut jopa vapauttavaa, ettei osaa kikkailla. Suomea kirjoittaessa omatuntoni soimaa jatkuvasti, jos en kykene tuottamaan jotain hienoa ja omaperäistä. Englanniksi kirjoittaessa riittää, kunhan teksti vaikuttaa sujuvalta (vaikka yritänkin välttää niitä kuluneimpia ilmaisuja).

Kääntäessä sitten toisaalta huomaa, että omaa englantia on yleensä todella helppo kääntää, heti kun tulee vastaan joku alkuteoksesta lainattu repliikki, onkin paljon takkuisempaa. Eli pohjalla lymyää kuitenkin oman äidinkielen vaikutus. Siksi en viitsi haaveilla että ikinä mitään "oikeaa" enkuksi kirjoittaisin.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #903 : 30-05-2011, 11:06:27 »
Joo, no mä en pyri ikinä mihinkään omaperäiseen kirjoittaessani. Mä haluan vain ilmaista mahdollisimman täsmällisesti sen tunteen ja ne ajatukset, jotka mielessä on ja mä en kykene siihen englanniksi tai se kieli harhauttaa mut. Suomeksi se on yksinkertaista ja simppeliä kirjoittaa vain se, miten asiat on kiertelemättä tai kaartelematta, pyrkimättä erottumaan ilmaisultaan vaan keskittymällä tunnelmaan. Periaatteessa sen pitäisi olla englanniksikin helppoa, koska mun tyyli on suunnilleen tätä: Hän istui tuolilla syvissä mietteissään. Aurinko paistoi. Mikä oli mennyt vikaan? Mä vältän kikkailua viimeiseen asti, koska mä en nauti siitä. Kikkailu kadottaa multa ytimen ja mä haluan päästä asioiden ytimeen kirjoittaessani.
« Viimeksi muokattu: 30-05-2011, 11:09:57 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Lady Dynamite

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 31
Vs: Off-topic
« Vastaus #904 : 31-05-2011, 21:59:38 »
Hääh? Laittakaa mulle vaikka yksärillä kuka se hermoja raateleva admin on, en tajua muuten ja kiinnostaa! Oon niin sokea kaikelle draamalle.
Vikisen ja ulisen, haluun tietää tän kanssa yksärillä!! ;D ;D

Poissa Lady Dynamite

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 31
Vs: Off-topic
« Vastaus #905 : 04-06-2011, 02:03:26 »
PLÄÄ TÄÄLLÄ EI OO ELÄMÄÄ HERÄTKÄÄ IHMISET

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #906 : 04-06-2011, 04:36:23 »
Säkö se olit joka herätit mut keskellä yötä.  ;D

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Off-topic
« Vastaus #907 : 04-06-2011, 10:35:56 »
Prkl, kuka täällä metelöi? Tämmönen arvokas (ja ruma) vanhus tarvii jokaöiset kauneusunensa!

*rutinaa*


:E
Fifi-ficitLJAO3

Poissa Lady Dynamite

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 31
Vs: Off-topic
« Vastaus #908 : 04-06-2011, 16:18:26 »
Säkö se olit joka herätit mut keskellä yötä.  ;D
HAHAHA VARMAAN :D :D :D

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #909 : 04-06-2011, 21:06:38 »
Meidän pitäisi keksiä jotain, millä me saataisiin tänne vähän enemmän elämää.  :P Pienen foorumin etu on se, että täällä voisi oikeasti tehdä kaikenlaista mutta olen tylsä keksimään. Pusutopic ja kikatusarkisto ja vastaavat on hyviä, mutta jotain muutakin voisi olla. Valitettavasti vaan taitaa ihmisten kiinnostuksen aiheet olla niin hajaantuneet, että olisi vaikea keksiä jotain aktiviteettiä mistä kaikki tykkäisivät. Tietenkin joku uusi kiva haaste, mutta niitä on paljon Finissäkin.  :P

Poissa Goldscythe

  • Fëanorian
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 185
  • Joo joo, ammattina pro
    • DollWorld Selenia
Vs: Off-topic
« Vastaus #910 : 04-06-2011, 22:03:59 »
Ottakaa yks CD-levy, kattokaa mitä biisei ja tehkää jokasesta biisistä songfic ^^ Nojoo, näitä urakoita meikällä on kaks meneillään... et kuhan heitin. Mulla nyt ei oo mitään ideaa, ku ei taida vesisota sopia tähän foorumiin.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #911 : 04-06-2011, 22:37:46 »
Keksisiköhän vesisodasta jonkun foorumiversion... mulla olisi kyllä ihan riittävästi kirjoitettavaa keskeneräisissä tarinoissa...  ;D

Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Off-topic
« Vastaus #912 : 05-06-2011, 00:14:55 »
Minä keksin!

Voitte onnitella minua, joka erinomaisten kiitosten kera hyväksyttiin ylioppilaaksi!

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #913 : 05-06-2011, 01:14:24 »
No todellakin onnitellaan! Onnea onnea, oikein kovasti! :)

Poissa Lady Dynamite

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 31
Vs: Off-topic
« Vastaus #914 : 05-06-2011, 01:20:24 »
Minä keksin!

Voitte onnitella minua, joka erinomaisten kiitosten kera hyväksyttiin ylioppilaaksi!
Wat, onnea!